Read more: Tutorial...(Auto Readmore Di setiap Post) Under Creative Commons License: Attribution

~~PENAWAR HATI~~

“Ya Allah, ketika diri ini dilambung onak kesusahan dan kesempitan, kau lapangkan dan tabahkanlah hati ini menghadapinya. Janganlah Engkau jadikan diriku ini hambaMu yang berpaling dariMu ketika saat Kau menguji diri ini.Ya Allah, kau berikanlah kekuatan dan kurniakanlah kesabaran di jalanMu.”

Seeru ‘ala Barakatillah.

Pengikut

Khamis, 30 Disember 2010

DIKURNIAKAN SEORANG KAKAK BARU

DIKURNIAKAN SEORANG “KAKAK” BARU

“Kakak” baru..??huhu..mesti tertanya-tanya kan..saya ini sudah anak sulung…mana la tetibe muncul “kakak” baru..

(p/s: kepada kakak ku HUSNA BINTI JUSOH..jangan jeles ea..adik tahu,mesti akak tengah membaca blog adik nie..adik cume nak cerita keadaan adik sekarang..pabila memasuki semester baru nie..adik sedang bersama dengan siapa sekarang…akak baca ea..^_^ )

Tidak lain tidak bukan..mesti ler akak angkat..saya akui,saya ni ramai sangat akak angkat..ada yang jauh..dekat..yang selalu berhubung..tidak kerap berhubung pon ada..
Haa..berbalik pada dikurniakan seorang “kakak’’ baru nie..pada 20/12/2010 baru-baru inie..sorang akak nie telah mendaftarkan dirinya masok KE KUIN..alangkah gembiranya saya,bila akak ini memberitahu dia akan sambung belajar di KEDAH..akak baru,sebelum nie pernah belajar di MESIR..jurusan medik..sekarang umur 22tahun,sudah berkahwin.
Sebelum hendak memasuki alam belajar ke tempat baru,akak nie mintak cari kan rumah sewa…ntah macam mana,nasib menyebelahinya..saya mengajak akak baru duduk bersama saya..mungkin rezekinya..tuahnya..dari alam perkahwinan nya..
semester baru kali ni,umi memujuk saya supaya duduk kembali di rumah opah di TAMAN WIRA MERGONG..risau akan keadaan saya,yang sering berulang alik dari changlun ke alor star selama sejam perjalanan menaiki motosikal.jauh bukan?hee..setelah berfikir dan ingin mengambil hati umi tersayang,saya mengikuti cakap nya..syarat yang ku berikan,saya hendak bawa kawan duduk bersama saya kali nie..tidak mahu duduk seorang diri seperti dulu..bukan tidak berani,tapi ntah mengapa..saya perlukan teman berbicara..
akhirnya,atas perbincangan umi dan abi..mereka membenarkan akak baru nie duduk bersama saya..gembiranya saya..^_^ sepanjang membincangkan dengan akak baru tentang mengajak duduk di rumah opah..pelbagai ragam jugak la saya terima dari suami,keluarga mertuanya..fuh! dugaan..hee..tapi tidak mengapalah..terima seadanya..lain orang,lain ragamnya..saya pulak,tidak pernah lagi mengenalinya apatah lagi melihatnya..umi,adik-adik semua hairan dengan sikap saya..mudah saja berbuat baik pada orang yang belum pernah melihat,berjumpa..mereka semua menyuruh saya berhati-hati..ntah la..naluri saya mengatakan,akak baru nie baik..tidak seperti orang lain yang suka mengambil kesempatan terhadap sikap prihatin saya..mungkin,saya tidak pernah ada seorang akak..begini lah jadinya..mungkin…! sy memberitahu kepada akak baru,aggap lah keluarga saya,keluarga akak..kiranya,keluarga angkat lah..
Sebelum ini,kami hanya rapat melalui chatting,call,mesg-mesg ja.tidak pernah langsung bertemu muka…gaya nya,macam udah kenal lama saja..segala masalah-masalah yang saya hadapi..akak ini la tempt saya mengadu..bertanya kan pendapat..saling meluahkan..Sejak kakak saya ini duduk bersama saya di satu bilik..bermula sini lah,kami mula saling-saling mengenali antara satu sama lain..berkongsi masalah..bercerita pengalaman hidup..dan pelbagai lagi..



Suatu hari,saya menangis teruk hampir demam atas berita pengkhianat seorang lelaki pada saya..JAHAT sekali!!! Akak baru nie,memujuk saya..sambil itu,akak nie menyuruh saya menangis di atas ribaan nya..syahdu,terharunya saya di atas pujukan nasihat yang akak lakukan..pelbagai nasihat demi nasihat akak baru beri..air mata saya mengalir saja tanpa henti..haish!! menangis lagi..??hurmm… sampailah keesokan nya..lepas solat subuh..saya menangis lagi..bengkak terok mata saya..apa la nasib yang saya terima..LELAKI PENGKHIANAT!!!!!!!!!!!!!!!
ALLAH…Astagfirullah….tidak mengapa lah siti solehah…pasti kebahagian akan jadi milik mu suatu hari nanti..insyaALLAH..mudahan..ingat!!yang JAHAT,pasti akan terima pembalasan suatu hari nanti..mungkin tidak sekarang,mungkin lambat atau cepat..hidup tak akan aman aih dok buat khianat org macam nih..
Akak baru nie la tempat meluah,mengadu..dan semua lah…kami membeli belah bersama..memasak bersama..mengemas bersama..bergurau senda bersama..semuanya bersama lah..moga,kehidupan saya selepas ini,akan bertambah ceria dan lebih baik..mudahan..
Akak nie sekarang,tengah menanti,menunggu kedatangan cahaya mata dalam hidupnya..kekadang,akak baru nie menangis juga bila tengok kawan-kawannya semua nya sudah memiliki anak..tertanya-tanya bila hendak dapatkan anak..saya yang paling hampir dengannya sekarang..akan menasihati apa yang sepatutnya..mungkin tidak ada rezeki lagi..mungkin ALLAH tahu akak tidak mampu memikulnya buat masa sekarang atau sebaliknya..begitu lah kami,saling-saling menasihati,meluah bersama..haa..sekarang kan..akak baru nie kerap-kerap pening aja..dan tanda-tanda yang lain..ntah-ntah ada tanda??hee..kawan-kawan yang baca blog saya nie,doakan akak baru saya nie memiliki anak ea dan diberi kesihatan yang baik..buat masa sekarang,akak baru tidak mahu berjumpa doctor untuk cek kesihatan..dia tidak mahu kecewa jika keputusannya negative..dua kali dah keguguran..tapi,apa-apa pun,saya akan jaga akak sebaik mungkin..saya akan anggap akak sudah berbadan dua walaupun tidak tahu keputusannya apa..
Di samping mengimpikan seorang anak hadir dalam perkahwinan nya..akak baru,sentiasa,selalu merindui suami nya nun jauh diperantauan..di mesir..sedang menamatkan tahun akhir…sedih,seksa jiwa,batin akak saya nie..hee..saya yang tengok pun sedih jugak..huhu..akak baru nie,sentiasa menantikan panggilan dari suaminya..buka laptop,terus online..dan terus menanti…huhu..cian akak baru saya nie..kekadang,cemburu juga saya tengok akak baru nie bersama suaminya bila saling-saling bersembang dan berwebcam..suami nya teramat baik..akak baru selalu gak menceritakan kebaikan suaminya..walaupun akak baru tidak menceritakan,saya sudah tahu bagaimana sifat suaminya itu..segala-galanya yang diorang buat,halal dan bertambah pahala…saya yang duduk disebelah akak baru pun,macam tidak sabar la pulak..hihi..haish!! ngarut lak saya nie..calon pun sudah tiada..mimpi lak..huhu..
Apepun,saya gembira dengan kehidupan semester baru..moga tiada lagi orang-orang JAHAT yang muncul dalam hidup saya..gembira dengan kehadiran seorang “kakak” baru..saaayag akak sha..huhu..

Nama akak baru yang saya maksudkan bernama Sharifah syaeirah binti syed safian..sedapkan namanya..??ingin mengenali atau melihatnya..ziarah lah blognya, http://syaeirah.blogspot.com/

-SITI SOLEHAH BINTI ZAIMI AZLAN-

Read more: Tutorial...(Auto Read more Di setiap Post) Under Creative Commons License: Attribution

4 ulasan:

uNa berkata...

salam,.. xape ,asalkan adik heppy ,chat ,sentiasa ada peneman di sisi n ada org untuk memberi nasihat yg terbaik untuk adik ...moga tahun baru n semester baru ni lebih bermakna ,gembira ...jgn sedih3 ag ,tumpukan dlm pelajaran ye..kak doakan yg terbaik utk dik ..semoga ceria selalu di smping akak bru .. amin ..

uNa berkata...

salam..xape ..asalkan adik happy , ada org yg sntiasa mmberi nasihat yg terbaik ,ada peneman dikala sunyi ... di tahun baru ni n sembaru ni jgn sedih3 ag ek??~ semoga terus berjaya dlm apa juga keadaan,..k , semoga ceria selalu di samping kakak baru ...assalamualaikum,..

SITI SOLEHAH berkata...

wksalam.huhu..ok.TERIMA KASIH akak cyg..doakan adik jugk yea..adik tak lupa akak tau..cume sekrg,ada kakak yg dekt dgn adik dikala sedih dan senang..doa2 dik tau..saayg akak jugk..^_^ waalaikumussalam.:)

uNa berkata...

ya insyaALLAH...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...